Daisypath Anniversary tickersLilypie Third Birthday tickers

Lilypie Maternity tickers

Wednesday, January 26, 2011

Siri Bercakap Dengan Jin

.
.
.


*Tajuk tiada kaitan dengan isi post :P*


Kenapalah aku ni baloq liat sangat nak update blog ni? Ingat haritu nak post gambar-gambar waktu bercuti ke Avillion Admiral Cove. Nice room, but very boring place. Almost tak ada aktiviti untuk dibuat kat sana. Nasib baik makanan hotel tu sedap :D heee. Nak update blog kena ada gambar, tapi gambar plak lupa ambil dari PC sang suami, lastly hasrat terkubur begitu saja. HAIH! Nanti-nantilah!

BTW, Luna dah nak masuk tujuh (7) bulan! Weeheee~ Tapi gigi dia tak keluar-keluar lagi, cuma nampak bayang-bayang putih je dekat gusi. Cepat lah keluar gigi! Orang tua-tua kata, elok gigi tumbuh awal, sebab kalau lewat, gusi dah keras, dan proses tumbuh gigi menyakitkan bagi si baby. Sian anak aku kang.. Makin membesar makin panjang akal si Luna ni. Dulu-dulu kalau letak kat playgym, mahu gak dia main sorang-sorang, sekarang jangan haraplah. Baru pusing nak bersin pun dia dah "EKKKKKKK!!!" :|



Apalah yang Ayah dia agah sampai buat muka camni.
Tau-tau je aku dapat MMS time meeting.
Mengundang rindu betul, rasa nak balik rumah time tu gak!


Disebabkan Luna menetek kalau terjaga malam, so Luna terbiasa tidur mengiring sekarang. Jenuh aku tukar biar terlentang, nanti mesti dia mengiring balik. Bukan main lagi tidur macam budak besar, dengan letak kaki atas bantal guling, tangan plak peluk bantal guling tu. Kalau tengok TV plak, jangan haraplah dapat perhatian dia kalau Pocoyo/Spongebob/Jimmy Neutron tengah disiarkan. Dia buat dekkkk je kat aku. Akhirnya, aku pun ikut sama layan kartun sebab letih mengagah tak mendapat sambutan. Tengah-tengah cerita kartun boleh plak aku bantai gelak sebab kelakar. Lepas tu aku tengok muka Luna. MUKA SERIUS. Aku jadi malu gelak sorang-sorang :P



Budak perut bulat yang suka bersemayam dalam car-seat dia :*

Semenjak dah start solid food, Luna kurang minum susu badan. Maybe sebab dia kenyang lama. Tapi aku risau, tambahan pula si Luna ni semakin susah nak buang hajat semenjak makan solid food. Memang menurun sifat Mamanya. Susah sangat nak Barrack Obama :/ Nafsu makan pun ikut Mamanya, selagi suap, selagi tu lah nganga! Kadang-kadang paksa juga Luna menyusu, siap acu-acu nenen kat muka. Kena kunyah lagi ada la, padan muka aku.

Baru-baru ni Luna demam. Siap batuk-batuk lagi, bernafas pun siap ada vibrato sebab kahak. Kesian betul aku tengok. Kalau batuk sampai merah-merah padam muka dia, tapi pandai plak dia batuk sampai muntahkan kahak keluar. Jadi batuk dia taklah berpanjangan. Sekarang dah OK, alhamdulillah...Tapi elok-elok je baik dari demam, mesti ligat dia lain macam. Kalau letak atas tilam, dia punya golek-golek-golek-golek, choih dah betul-betul tepi katil tak sampai beberapa minit. Risau betul aku!
Dia punya terajang-menerajang, tampar-menampar plak dah macam terer lah sangat. Mentang-mentang dah kental.



Luna telah di"tok-lebai"kan oleh Ayahnya. Hmmph!


Luna sekarang
duduk pun tak pandai lagi ni. Aku perasan yang Luna ni agak penakut budaknya. Kalau dudukkan dia, tergoyang-goyang sikit, terus dia keraskan badan, kejung tak gerak-gerak. Takut sangat tergolek :P Tapi aku pun tak mahu paksa dia duduk, sebab baby ni, cepat atau lambat, sampai juga masanya. Aku tak nak kasi pressure kat tulang belakang dia, biarlah dia belajar duduk pelan-pelan. Jangan ikut perangai aku sudah...lansung tak pernah tahu duduk dan proper merangkak. Mengikut cerita mama aku, masa kecik-kecik dulu aku merangkak ala spider. Lutut tak cecah lantai. Buruk betul perangai tunjuk punkoq kat orang ramai *eh, rhyming plak* :/



Makan biskut Rusk comot-comot, selagi tak habis, tak mau lepas.


Sebelum aku bergelar ibu, aku tak sangka aku ada perasaan menyayangi seorang budak macam ni. Bukan apa, aku ni dulu garang. Aku tak pernah suka budak-budak. Nuisance! Sekarang ni, nak pukul anak sikit pun dah rasa terbuku hati, dah rasa pedih-pedih mata, dah rasa ketat kat kerongkong. Aku harap aku dapat jadi ibu yang baik, yang tak begitu memanjakan anak-anak. Biar anak hormat aku, and at the same time tak berani nak jahat-jahat sebab sayangkan aku. Susah rupanya jadi ibu ni :P Bila teringat yang aku ni punyalah nakal masa sekolah, rasa kesian plak kat mama aku, huhu..



Ahhhh..... :')

3 comments:

papabear said...

err... jinnya man?

1 Name Card 1 Malaysia said...

Q~

Unknown said...

Nice blog :)
Jemput dtg ke blog saya juga di http://feyrul.blogspot.com
terima kasih ye
btw, cute baby u :)