Friday, October 08, 2010

Luna Seri Purnama

Bila difikir-fikir balik, aku sesungguhnya rasa amat bersyukur atas kesemua perkara yang pernah terjadi dalam hidup aku. Baik yang buruk ataupun yang baik. Kerana kesemua perkara yang lepas telah membawa aku ke sisi suami aku sekarang. Dan seterusnya membawa aku ke sebuah alam yang aku tak sangka akan aku jejaki. Dan alam ini adalah sebuah fasa yang paling indah dalam hidup aku, iaitu bergelar sebagai seorang IBU.

Aku rasa macam waktu berjalan pantas sangat bermula selepas melalui pengalaman melahirkan yang cukup mendebarkan (dan masih segar di ingatan), dan seterusnya menjalani sesi berpantang yang sangat-sangat meletihkan (dengan mandi air panas, dengan tak boleh makan ikut suka, dengan terjaga setiap satu (1) jam pada waktu malam sebab Luna menangis, dengan sakit luka koyak lambat baik, etcetera, etcetera), dan kemudiannya kembali bekerja di pejabat sehingga ke hari ini. Dan diam tak diam, Luna Seri Purnama sudahpun berusia tiga (3) bulan pada 04hb Oktober 2010 lalu.

Tak tahu macam mana nak gambarkan seronoknya menjadi seorang ibu, dan amat-amat bersyukur kerana suami sabar menggalas jawatan bapa dan babysitter sekaligus :) Walaupun kami berdua sering keletihan, kerana si Luna ni jenis attention-demand tapi tak ada sehari pun dalam hidup kami yang tak ceria gara-gara si kecil tu. Setiap pagi, awal-awal lagi Luna akan kejutkan kami dengan gelak mengekek dia, tak payah pakai alarm dah sekarang. Setiap pagi, sebaik sahaja terjaga dari tidur, aku dan suami akan berkumpul keliling Luna dan melayan dia berbual-bual. Dan setiap pagi, senyuman Luna adalah seperti matahari yang menerangi bilik, hati dan jiwa kami... :)

Kedua-dua gambar di atas diambil semasa Luna berusia dua (2) hari..She was so small and fragile :*

Nama Luna Seri Purnama adalah nama yang aku cipta lima (5) tahun sudah, sewaktu aku masih memendam perasaan terhadap Erik, suamiku. Bercinta pun belum lagi, tapi nama anak dah cipta siap-siap. ANGAU. In fact, aku dah cipta lima (5) nama untuk bakal anak-anak kami nanti, haha. Aku hanya berani tunjukkan nama-nama tersebut pada Erik selepas kami mula bercinta. Dan nasib baik dia suka :)

Nama untuk anak aku ini aku berikan kerana aku memang suka dengan nama Luna (yang bermaksud "Bulan"). Aku juga teramat suka dengan lagu Bella Luna nyanyian Jason Mraz :) Kereta Gen2 yang aku pakai ni pun aku namakan "Luna" sebelum Luna dilahirkan. Sekarang nama Gen2 bukan Luna lagi, tapi tak dapat diberitahu di sini atas sebab-sebab yang tertentu (yang sebetulnya takut kena gelak, haha) :"> Walaupun aku lebih suka memanggil cahaya mata kami ini dengan nama Luna, suami pula dah memanggil Luna dengan nama timangannya iaitu Kak Seri. Comel je ♥ ♥ ♥

Melalui nama penuhnya, maka lengkaplah maksud dan harapan serta doa kami kepada Luna / Kak Seri yang nak disampaikan iaitu: "LUNA SERI PURNAMA - Umpama Bulan Penuh yang Berseri dan Menyinari Malam yang Gelap Tak Bercahaya". We love you very much LSP! Heee~ :D

Luna dalam gambar-gambar di atas dah berusia dua (2) bulan lebih :)

Luna / Kak Seri,

Mama & Ayah harap perjalanan kamu di dunia ini senantiasa dipermudahkan Allah. Semoga kamu menjadi anak yang solehah. Semoga kamu tahu bersikap hormat ke atas makhluk Allah yang layak dihormati, juga tahu menghormati alam sekitar dan bumi. Semoga kamu mencintai ilmu dunia yang baik dan juga mempelajari ilmu-ilmu akhirat. Semoga kamu berpegang pada perkara yang benar. Semoga kamu membesar dengan sihat, dan sentiasa beringat akan orang lain yang sakit. Semoga kamu pandai menjaga maruah, nama dan air muka kamu sebagaimana kamu menjaga rupa-paras kamu yang cantik itu, InsyaAllah.

Mama & Ayah cuma menginginkan yang terbaik untuk kamu. Walaupun perjalanan kamu masih panjang di hadapan, Mama & Ayah berjanji untuk membimbing kamu sebaik mungkin agar kamu menjadi orang yang berjasa pada agama, keluarga dan bangsa. Beratnya tanggungjawab kami, berat lagi tanggungjawab kamu untuk menunaikan harapan kami, Luna / Kak Seri. Oleh itu tegurlah juga kami dengan baik sekiranya ada kesilapan kami dalam membimbing kamu, kerana Mama & Ayah kamu juga manusia biasa.

Salam sayang dari Mama & Ayah beserta doa yang tak putus-putus buat kamu...


With so much love from,

Mama & Ayah

7 comments:

weed and bandages said...

tahniah!

Tihara said...

Tahniah dah jadi ibu..doakan saya juga ;)

miesha said...

salam perkenalan. Tahniah kerana mendapat baby dengan nama yang cukup indah : )

Aku A-Z-Z-U said...

ms weed: thanks!

tihara: terima kasih banyak...walaupun tak saling mengenali, saya doakan segala yang baik2 untuk awak :)

miesha: salam perkenalan juga miesha. terima kasih!

FATIN MRAZ said...

congrats! salam perkenalan..

downrage said...

ah. baca post nih buat aku terasa membuak nak tambah ahli keluarga :)

Aku A-Z-Z-U said...

fatin: thanks :) salam perkenalan juga...

min: apa lagi min..tambah jgn tak tambah. kamon! ekekek :D