Daisypath Anniversary tickersLilypie Third Birthday tickers

Lilypie Maternity tickers

Monday, August 25, 2008

Cerita Dari Kampung Lagi...

Sebetulnya aku ada pulang ke kampung kira-kira dua minggu yang lepas, dan sekarang baru aku nak update blog dengan kisah ni. Bak kata Dian Sastro dalam AADC: "Udah BASI!!". Tapi pengalaman balik kampung tak pernah basi dalam ingatan aku. Rasa macam semalam saja aku balik ke kampung Tok Wan & Tok Ki tunang aku, Hezrik, di Jementah, Johor. Masuk minggu itu, sudah tiga kali aku balik ke sana. Jementah sebuah pekan kecil, dikelilingi ladang-ladang getah melepasi kaki Gunung Ledang. Kampung Tok Wan & Tok Ki terletak di Kampung Paya Jakas Jementah, sebuah tempat yang begitu aman dan tenang membuatkan orang seperti aku terlupa akan kewujudan Kuala Lumpur buat seketika.


Ladang getah dan kebun disekitar rumah Tok Wan & Tok Ki

Tujuan aku dan Hezrik pulang ialah untuk menghadiri kenduri kesyukuran di kampung. Dengan dijanjikan sajian Nasi Ambang "Original" Tok Wan & Tok Ki, aku pantas saja mahu pulang ke Jementah. Almaklumlah, aku tak pernah tahu dan merasa apa itu Nasi Ambang, apatah lagi yang "Original". Mengikut rancangan asalnya, aku, Hezrik dan dua orang adiknya Syafiq dan Haziq akan bertolak dari Wangsa Maju pada Jumaat malam sebaik sahaja pulang dari kerja, mandi dan terus bersiap-siap untuk bergerak. Tapi entah kenapa, aku cukup hairan dengan warga kota yang selalu membuatkan jalan sesak teruk (di mana-mana) pada setiap petang Jumaat, membuatkan rancangan kami yang ingin bertolak pada pukul 8.00 malam tertunda ke pukul 10.30 malam. Dan kami sampai ke Jementah tepat pukul 2.00 pagi, too tired to strike a conversation dengan Tok Wan & Tok Ki (macam orang mamai), dan terus masuk tidur macam balak hanyut sampai ke pagi Sabtu. Kesian Tok Wan & Tok Ki yang terjaga tidur sebab menyambut kami (ampun!).

Bangun-bangun paginya, aku panik sekejap. Aku terlupa aku di mana. Aku ingatkan aku kena culik, haha. Mungkin sebab sampai-sampai semalam otak aku tak sempat nak register yang aku waktu itu telah berada di Jementah. Aku kemas-kemaskan rambut panjang aku yang mencecah punggung, kusut, bergulung-gulung. Aku perbetulkan t-shirt Interpol (pemberian Hezrik) dan perketatkan ikatan kain batik di pinggang (ya, kain batik...jangan pandai nak komen lebih-lebih). Kemudian aku bergegas ke dapur. Aiseh...sarapan dah ada. Aku baru ingat nak tolong-tolong buat sarapan, tapi bila tengok jam di dinding rupanya dah pukul 8.30 pagi sendiri mahu ingatlah kan? Tak lama kemudian, ahli-ahli keluarga Hezrik yang lain sampai dari KL. Aku cakap pada Hezrik: "Tak ada beza kita bertolak awal semalam sedangkan dia orang semua sampai pagi macam ni di Jementah". Tapi Hezrik kata, bila dah bermalam satu malam di kampung, rasa bercuti tu macam lama sikit. Betul juga tu ;)

Dah sampai Jementah ni, aku mengambil kesempatan lah nak membeli kain-kain baju raya di pekan berhampiran iaitu pekan Tangkak. Khabarnya Tangkak ni macam syurga kain! Petang itu, aku dan Hezrik ke Tangkak. Dari satu kedai ke satu kedai kami masuk. Aku ni kurang berpengalaman membeli kain, sebab baju kurung aku semua aku rembat dari mama. Hoho ;P Aku ni hanya pandai cari kasut dan baju dan jaket dan muffler dan lingerie dan tas tangan dan apa-apa lagilah selain kain ela. So mostly kain-kain semua Hezrik yang pilih. Yang mana nak beri pada mama, yang mana nak beri pada Lin, yang mana nak beri pada Anna, yang mana nak beri pada Azury, kain pelekat apa yang cantik untuk ayah...terima kasih ya Cinta :) Kalau ikut aku, sampai 4-5 kali akak kedai tu menurun-naikkan kain yang tergantung tinggi-tinggi, sebab aku sekejap-sekejap tukar fikiran. Aku rasalah kan, dalam hati akak tu mesti ada perasaan macam nak kait aku dan gantung aku bersama-sama kain ela banyak-banyak tu ;P

Pekan Tangkak sungguh old-school dan cool!


Terlalu banyak kedai kain, terlalu singkatnya masa.


Aku terjumpa kucing ni di celah-celah kedai usang. Rasa macam nak bela dan bawa balik KL saja, tapi diri sendiri pun jenuh nak jaga *haih*

Sabtu berjalan pantas, sekejap saja dah Ahad. Kali ni aku dah bangun pagi-pagi untuk turut serta "merewang" (bahasa jawa: gotong-royong memasak ramai-ramai). Ramai yang dah potong, cincang, gaul, blender bahan-bahan kat dapur. Semuanya bertutur "orong ereng orong ereng" (baca: berbual dalam bahasa jawa) satu patah haram aku tak faham! Nasib baik Hezrik pun tak faham juga. Nasib lagi baik sebab bakal mak mertua aku pun tak pandai cakap jawa juga. Haha :D ;P Aku diberitahu Nasi Ambang sebenarnya nasi yang dimakan dengan campuran mee goreng, berlaukkan ayam masak kicap, sayur campur goreng (yang ada suun, tempe, kacang panjang tu...apa namanya entah, aku lupa) dengan kelapa parut berperisa (yang ini pun aku tak tahu apa dia...pertama kali jumpa). Sekali tengok, makanan ni nampak macam campuran pelbagai masakan dalam satu pinggan. Macam isi pinggan orang lain tertumpah dalam pinggan kau, haha, sumpah aku terkedu tengok masakan ni. Tapi bila dah makan...wah! Not bad! Not bad at all! Haha.

Inilah "merewang". Kalau ikut bahasa keluarga aku di Teluk Intan, "merewang" tu sama dengan "berpeleseran". Hehe


Upacara memasukkan taugeh oleh Mak Ita dalam kawah mee goreng untuk juadah Nasi Ambang.

Rupanya kenduri telah di postpone pada waktu malam, dan disebabkan pagi esoknya aku ada system presentation awal pagi di pejabat, aku terpaksa meminta izin dari Tok Wan & Tok Ki untuk pulang ke KL lebih awal. Aku frust tak dapat hadiri kenduri tu, tapi ada rasa puas hati juga sebab at least aku ada menyumbang tenaga sedikit-sebanyak dalam mempersiapkan Nasi Ambang untuk kenduri tu.
.
.
.
.
.
Tok Wan, Tok Ki,

InsyaAllah kalau ada rezeki Azzu akan balik ke kampung lagi dengan Hezrik. Terima kasih banyak-banyak atas layanan baik Tok Wan & Tok Ki, Azzu rasa macam pulang ke kampung sendiri saja. Terima kasih juga atas bungkusan Nasi Ambang tu. Azzu dah habiskan dalam masa satu hari je! Sedap! InsyaAllah, kalau berkesempatan, raya nanti Azzu datang lagi kot :D

Tok Wan dikelilingi cucu-cucu yang juga peminat beliau. Tengok betapa eksyennya muka Tok Wan (kekeke).

7 comments:

manusia ganjil ikan yu said...

nasi ambeng

damn!!
rindu sial

the artist and i said...

granpa granma

memang 'vintage'!

happy tengok

Rmywvs said...

bila nak nikah korang ni?

Anonymous said...

tokwan sangat gorgeous!

Aku A-Z-Z-U said...

to manusia ganjil ikan yu:
aku eja nasi ambang sbb aku nampak kat restoran mak tim eja camtu, keke. tp nasi ambang mak tim tak sedap :|

to O my love:
semuanya kelihatan 'vintage' di kg :D

to cempaka.ism:
insyaAllah tahun depan, dalam bulan 3,4,5 tak pasti lagi. doa2kan la ye :">

to glownana:
hi nana :)
yer, tokwan mmg gojes dan suke bukan main bertangkap gambor :D

Anonymous said...

ayat buat saya ketawa tebahak2 sblah hasben yg tgh berdengkur kul 7am ni...

"Kalau ikut aku, sampai 4-5 kali akak kedai tu menurun-naikkan kain yang tergantung tinggi-tinggi, sebab aku sekejap-sekejap tukar fikiran. Aku rasalah kan, dalam hati akak tu mesti ada perasaan macam nak kait aku dan gantung aku bersama-sama kain ela banyak-banyak tu ;P "

from adek x-kompurek (adek bertarap mak org..hehe)

Anonymous said...

abcd